Jak vybrat plastová okna
Výběr plastového okna v dnešní době není nic jednoduchého, ale pojďme si shrnout pár faktů, které Vám mohou významě pomoci při výběru dodavatelské firmy.
Vliv ekonomické situace na trh s plastovými okny
Zdánlivě nesouvisející fakta Vám mohou lecos zajímavého napovědět. Momentální situace na trhu plastových oken je taková, že nabídka převyšuje poptávku. Z toho logicky plyne, že prodejci plastových oken tlačí ceny dolů, dávají různé motivační slevy, či dokonce služby "ZDARAMA". Zadarmo ovšem nedostanete v dnešní době nic, ale o tom až později. Jak to víme, že trh s plastovými okny stagnuje? Poslouží nám k tomu jednoduchá úvaha trocha hledání na internetu. V posledních letech rostly firmy zabívající se prodejem a montáží oken jako houby po dešti zatímco trh jako takový stagnoval, či spíše klesal. Jako důkaz nám může posloužit služba google trends, která sleduje počet vyhledávacích dotazů pro daný segment, v našem případě počty dotazů pro hledání
klíčových frází spojených s plastovými okny. Jak je vidět kulminace trhu probíhala někdy v letech 2006 - 2007.
Co se tedy děje na trhu plastových oken dnes?
Výše uvedená domněnka plodí jednoznačné následky. Všechny firmy na trhu se nejsou schopny uživit a z toho plyne několik rozuzlení:
- Krach firem: Pokud firma není schopna držet krok s konkurencí a vyjednat si lepší podmínky a ceny u jednotlivých dodavatelů je prakticky odsouzena k záhubě.
- Firma zajistí lepší podmínky a ceny u svých dodavatelů: ne každému se toto podaří, abyste dostali lepší podmínky a ceny je po firmě většinou vyžadován větší obrat, což za stávající situace může být problém. Je tedy nutné mít jisté know how a odhalovat nejrůznější distribuční kanály.
- Firma sníží kvalitu svých výrobků - Tohle zákazník nerad slyší a je to většinou před ním úzkostlivě tajeno. Myslí si, že za nižší cenu v dnešní době koupí stejnou kvalitu jako před třemi roky. Opka však může být pravdou
- Firma zachová jak kvalitu tak cenu - tím se ovšem na současném trhu dostává cenově nad svou konkurenci a mnohdy je těžké zákazníka přesvědčit, že zrovna tato firma Vám prodá kvalitní produkty zaštítěné i kvalitním servisem. A znáte českého zákazníka, jak zamáváte slevou, těžko odolá. Potřebuje tedy sofistikovanější zákazníky, kteří jsou ochotni utratit nějakou tu korunu navíc.
Jak se tedy zorientovat a postupovat při výběru plastových oken?
Nejdříve si uvědomte co vše Vás bude zajímat u nákupu nových plastových oken, měly by to být minimálně následující atributy:
- Profil plastového okna - počet komor
- Zasklení - dvojsklo, trojsklo, HEAT MIRROR technologie apod. (koeficient propustnosti tepla)
- Kování
- Konstrukce - jednořídlá, dvoukřídlá, atypiscká, apod.
- Montáž oken - kdo a za jakých podmínek ji provede
- Možnost instalace doplňků - sítě proti hmyzu, žaluzie, apod
- Záruční doba
- Poskytovaný servis oken
Tak fajn máme soupis atributů, jež by nás měly zajímat při výběru nového plastového okna, ale co s nimi? Úvaha je velmi jednoduchá a navazuje na vsuvku uvedenou výše - dnes nedostanete nic zadarmo. Pojďmě tedy oslovit jednotlivé firmy (nejlépe ve Vašem okolí) a ke každé položce se snažte dopátrat konkrétní ceny. Ano dá to práci, souhlasíme, ale výsledek stojí za to. Dopátráte se čísel, které na první pohled v záplavě slev a všech možných další benefitů se nedají takřka rozkrýt. Nyní tedy máme v ruce už alespoň trochu hmatatelná čísla a pojďmě pátrat dále. Je vhodné si na základě referencí dopátrat jak dlouho firma na trhu operuje a kolik už cca zrealizovala zakázek. Vidina levného živnostníka, který Vám přijde okna namontovat, nemusí být nutně nejlepším a nejlevnějším řeším.
Závěrem
Neřiďte se jen slepě slevami a prověřujte - viz atributy pro výběr plastového okna výše. Oslovte více firem a doptejte se pokud Vám neodpoví na všechny části realizace - jednak jak bude probíha, co obsahuje a kolik to stojí. Mnohdy ani záporná reference nemusí být od věci. Je lidské, že děláme chyby a s většími obraty a zakázkami je pravděpodobnost chyb větší - nesmí však překročit únosnou mez. Jako vodítko Vám pomůžou různá stavební fora a samozřejmě vyhledavač.